اسلام و کرامت واقعي زن‏

با نگاهي موشكافانه در نظريات مكاتب غرب و احكام دين اسلام مي‌ توان به اين نتيجه رسيد كه فرق فاحشي بين حقوق زن در اسلام و آنچه كه در مكاتب، اديان و جنبش ‌هاي حقوقي و اجتماعي مطرح شده است، وجود دارد. علي‌ رغم اينكه اصول و نظريات مقدس آيين اسلام و نظريات اين مكاتب قابل مقايسه با هم نيستند ولي جهت آشكار شدن اهداف شوم و غير انساني غرب به بررسي اين مسئله پرداخته مي‌شود.‏

تمامي مكاتب و نظريه‌ هاي غربي در جهت سوء استفاده از موقعيت و جايگاه حساس زن در جامعه به 
نظريه ‌پردازي پرداخته‌اند و سعي نموده‌اند با مطرح ساختن طرح‌ها، كنوانسيون و همايش ‌هاي به ظاهر مدافع حقوق زن، او را در نظام اقتصاد جهان و سرمايه‌ داري وارد ساخته و از كل انسان‌ها اعم از زن و مرد در تنسيق اهداف خود و استثمار آنان بهره ببرند.‏

تفاوتي كه ميان اسلام و سيستم‌ هاي غربي وجود دارد اين است اسلام يكنواختي و تساوي حقوق زن و مرد را در نظر گرفته و متناسب با نوع خلقت و آفرينش فطري آنها حقوق متناسبي را بيان كرده است تا به اهداف معنوي، دنيوي و اجتماعي خويش دست يابند. اما غرب مي‌كوشد تا قوانين و وظايف مشابهي بين زن و مرد به وجود آورد. در حالي كه با تنظيم اين قوانين به ظاهر مساوي، باعث تضييع حقوق تمامي انسان‌ها و بر هم خوردن نظم اجتماع مي‌شود. چرا كه اختلافات طبيعي اين دو را ناديده گرفته است و آگاهي كاملي از خلقت و شخصيت انسان ندارد. 

ادامه نوشته

بحران پايان ازدواج‌هاي نوپا


امروزه با بحراني در رابطه با پايان ازدواج‌هاي نوپا در كشور مواجه هستيم و اين به دليل نداشتن دانش كافي از سوي جوانان براي حفظ ازدواجشان است.اين بحران به قدري شديد است كه كارشناسان معتقدند در كمتر از يك دهه ديگر با توجه به بافت جوان كشور، با بحران زنان مطلقه جوان روبه رو خواهيم شد؛ اين زنان شامل افرادي هستند كه زير 30 سال بوده كه در شروع زندگي با شكست مواجه شده‌اند. خانواده و ازدواج دو نهاد مقدس در جامعه ايراني هستند.بايد جوانان را با راه‌هاي حفظ ازدواج و پيشگيري از آسيب به بنياد خانواده آشنا ساخت. بينش و منش عواملي هستند كه يك ازدواج را با شكست مواجه مي‌سازند.عوامل بينشي شامل ذهنيت افراد در رابطه با ازدواج است و نخستين عامل نادرست آن توجه جوانان به ازدواج به عنوان يك مسئله تك‌كاركردي تحت عنوان عشق رمانتيك است. تصور اينكه عشق به صورت منفرد براي حفظ كانون خانواده كافي بوده، نادرست است.عشق يكي از پايه‌هاي ازدواج است و اگر كاركرد خانواده را محدود به آن كنيم، زندگي با شكست مواجه مي‌شود.در بسياري از جوامع خانواده داراي كاركردهاي متفاوتي از جمله ايمني‌بخشي، عاطفي، جنسي و اقتصادي است، كاركرد ايمني بخشي خانواده به اين معناست كه ازدواج به يك دختر و پسر حرمت اجتماعي بخشيده و آنها را از بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي مصون نگه مي‌دارد. اگر ازدواج را در كاركرد عشق خلاصه كنيم، معيار همسر گزيني تغيير پيدا كرده و امروزه متأسفانه عشق به يكي از مهمترين فاكتورها براي ازدواج تبديل شده است، از اين‌رو جوانان به راه‌هاي بسياري براي زيبايي و پيروي از مد روي مي‌آورند تا به اين بهانه بتوانند عشقي را براي ازدواج ايجاد كنند. عشق، احساس و عاطفه به مهارت‌هاي كلامي فرد براي ابراز آنها وابسته است،به گونه‌اي كه حضرت علي "عليه‌السلام" مي‌فرمايند "خويشاوندي براي باقي ماندن به محبت زياد وابسته است".تصور اينكه زن و مرد شبيه به يكديگر هستند، نادرست است، تفاوت‌هاي آنها به قدري زياد است كه اگر از آن آگاه نباشند نمي‌توانند دليل بسياري از رفتارهاي طرف مقابل خود را درك كنند كه اين خود به عاملي براي اختلاف در زندگي تبديل مي‌شود.اين عامل به عنوان آسيب براي خانواده‌هاي نوپا مطرح مي‌شود و بزرگ‌ترين مشكل در آن، ضعف مهارت‌هاي كلامي ميان زوجين است؛ جوانان در زندگي بايد مهارت واقعي در بيان كلمات را داشته باشند و بدانند در هنگام عصبانيت چه سخناني را بيان كنند.در بسياري از مواقع، كم حرف بودن و شاد نبودن دختران عامل ايجاد اختلاف در ازدواج‌هاي نوپا است. همچنين مهارت رابطه ميان نقش و جنس در زندگي بايد مورد توجه قرار گيرد و زنان به ايفاي نقش زنانگي خود بپردازند.

افزايش تجاوز به زنان در آمريکا !

وضعيت تجاوز به زنان در آمريکا به قدري افزايش يافته است که دولت اين کشور را نگران کرده است.کاتلين سبليوس، وزير بهداشت آمريکا، در واکنش به اين تحقيقات اظهار داشته است: نظرسنجي صورت گرفته نشان مي دهد که اين تجاوزها، آثار وحشتناکي بر زندگي ميليون ها آمريکايي دارد. وضعيت تجاوز به زنان در آمريکا به قدري افزايش يافته است که دولت اين کشور را نگران کرده است.طي يک تحقيق و نظرسنجي که از سوي آژانس فدرال، وابسته به وزارت بهداشت آمريکا در سال 2010 صورت گرفته، معلوم گشته است: از هر 5 زن آمريکايي يک نفر، قرباني تجاوز به عنف يا تجاوز جنسي عمدي، در طول زندگي خود مي باشد و از هر ده هزار زني که مورد پرسش واقع شده اند، به 18/3 درصد آنها در حالتي غافلگيرانه تجاوز شده است.اين مطالعات و تحقيقات نشان مي دهد: به بيش از نيمي( 51/1 درصد ) از اين زنان، از سوي همسر فعلي يا قبلي و به 40/8 درصد آنها از جانب آشنايان تجاوز شده است.اين گزارش همچنين اشاره دارد به اينكه سال گذشته 1/3 ميليون زن مورد تجاوز واقع شده اند که در 24/3 درصد زنان قرباني تجاوزهاي شديد فيزيکي بوده اند، حال آنکه وزارت دادگستري در گزارش خود از تجاوز به 188/380 مورد خبر مي دهد.در اين نظرسنجي، همچنين 7/400 مرد نيز مورد پرسش قرار گرفته اند که اظهاراتشان نشان مي دهد 5 درصد آنها هم قرباني تجاوز شده اند، اين در حالي است که از هفت مرد آمريکايي نيز يک نفر، قرباني تجاوزهاي شديد فيزيکي بوده است.کاتلين سبليوس، وزير بهداشت آمريکا، در واکنش به اين تحقيقات اظهار داشته است: نظرسنجي صورت گرفته نشان مي دهد که اين تجاوزها، آثار وحشتناکي بر زندگي ميليون ها آمريکايي دارد.بر اساس گزارش هاي رسمي در دولت آمريکا، اين نظرسنجي کمک خواهد کرد تا تدابير لازم براي مقابله با خشونت هاي خانگي و تجاوزهاي جنسي، اتخاذ شود.

تلاش گسترده گوگل براي تبليغ فمينيسم در پوشش علمي

گوگل، پايگاه اطلاع‌رساني مرتبط با سيا و ديگر دستگاه‌هاي امنيتي آمريکا به طور غيرمستقيم تدابيري را براي تبليغ علمي فمينيسم انديشيده است.به گزارش فارس، پايگاه اطلاع‌رساني گوگل در اقدامي که يقينا نمي‌تواند اتفاقي باشد تعداد کثيري مقاله و کتاب انگليسي را با محوريت فمينيسم در اختيار مخاطبان خود قرار مي‌دهد.با جستجوي عبارت "Feminism Today" در موتور جستجوي گوگل، گزينه‌اي در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد که به معناي "مقالات دانشگاهي براي فمينيسم امروزي" است. وقتي مخاطب وارد صفحه مزبور مي‌شود در حدود 188هزار گزينه به زبان انگليسي در اختيار وي قرار خواهد گرفت که بسياري از آنها نسخه‌هاي الکترونيک کتاب‌هاي مختلف است.کتاب‌هايي نظير "فمينيسم راديکال امروزي"، "فمينيسم، تئوري و تاريخ پس از استعمار"، "فمينيسم جهاني: فعاليت‌ها، سازماندهي و حقوق فراملي زنان"، "فمينيسم و سلطه طبيعت" و ... به صورت نسخه الکترونيکي و به رايگان در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرد. نتايجي که در صفحه دانشگاهي گوگل براي فمينيسم ارائه مي‌شود کاملا به هم پيوسته و هدفمند است و کتاب‌ها به صورت کامل و اسکن‌شده در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرد. البته امکاني براي ذخيره کتاب‌ها در نظر گرفته نشده است و مخاطبان تنها مي‌توانند کتاب‌هاي مزبور را مطالعه کنند. در ضمن لينک‌هاي لازم براي خريد کتاب‌ها به صورت آنلاين نيز در اختيار مخاطب قرار مي‌گيرد. هرچند چنين نمي‌توان ادعا کرد که فمينيسم تنها موضوع مورد تبليغ توسط گوگل است اما وقتي فرضا در همين بخش از گوگل عبارت "اسلام" جستجو مي‌شود، يک ميليون و دويست و هشتاد هزار نتيجه غيرهدفمند و اکثرا نامربوط به موضوع در اختيار مخاطب قرار مي‌گيرد که مرتبط با اسلام ومباحث علمي آن نيستند.

تاريخ تهاجم فرهنگي درايران

.::پيشينه تاريخي تهاجم‎ ‎فرهنگي با تاکيد بر بيانات مقام معظم رهبري::.‏

تهاجم فرهنگي ، فرايند نظام مند و‎ ‎هدفدار تزريق ويروس هاي فکري ، اخلاقي و رفتاري از سوي جريان سلطه گر است که به‎ ‎منظور آلوده سازي ، ايجاد مسموميت و منفعل سازي جامعه مورد نظر و در نهايت ايجاد،‎ ‎تداوم و گسترش سلطه فرهنگي در گروه يا جامعه هدف صورت مي گيرد.‏

تهاجم فرهنگي حركتي است مرموزانه،‎ ‎حساب شده، با برنامه ريزي دقيق كه با استفاده از شيوه ها و ابزار و امكانات متعدد‎ ‎و متنوع براي سست كردن باورها،دگرگوني ارزشها ، انحراف انديشه ها ،‌ تغيير و‎ ‎تبديل آداب و سنن و نابودي اصول اخلاقي حاكم بر يك جامعه انجام مي گيرد‎.‎

تهاجم فرهنگي عبارت است از هجوم يك‎ ‎مجموعه سياسي يا اقتصادي به بنيادهاي فرهنگي يك ملت به منظور بي هويت كردن و سپس‎ ‎اسير كردن آن ملت و اجراي مقاصد خاص و مورد نظر خويش از طريق يك برنامه مشخص و از‏‎ ‎پيش تعيين شده در محيط هايي كه يك فرهنگ ملي و مدافع حيثيت خود وجود دارد. ‌اولين‏‎ ‎هدف تهاجم فرهنگي ، از ميان بردن يا تضعيف فرهنگ بومي و سپس جايگزيني آن با فرهنگ‎ ‎وارداتي مورد نظر است‎ .

‎به عبارت ديگر ، تهاجم فرهنگي عبارت‎ ‎است از پوچ و پوك و تهي كردن تفكر و ذهنيت و فرهنگ و تمدن ملي و اصيل يك جامعه و‎ ‎تضعيف شخصيت انساني افراد آن با تحميل ترس و هراس دائم و القاي اصول فكر و تحميل‎ ‎فرهنگ كشور مهاجم به جاي آن و اين جز با از دست دادن "خويشتن" و از دست دادن پايه‎ ‎هاي فكري و اخلاقي اصيل و ملي صورت نمي گيرد‎.‎

هنگامي كه غربي ها تهاجم فرهنگي را به‎ ‎كشورهاي اسلامي آغاز كردند ، صفات و روحيات پسنديده خود را همچون نظم ، پژوهش و‎ ‎كنجكاوي در مسائل علمي و ... وارد نكردند ، بلكه تنها بي بند و باري اخلاقي و فساد‎ ‎را وارد اين كشورها كردند تا از طريق آنها به چپاول و غارت منابع فراوان بپردازند‎ .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+این مطلب در عمارنامه 

+این مطلب در جام نیوز

ادامه نوشته

ارائه الگو به زنان جهان با تکيه بر معنويت و آرامش نهفته در اسلام

عضو پژوهشگاه علوم انساني با تأکيد بر ارائه الگويي اسلامي از زنان به جهانيان گفت:در سايه رشد تکنولوژي رفاه مادي گسترش يافته اما خبري از آرامش و آسايش قلبي نيست بنابراين با استفاده از مشترکات بين‌الملل همچون معنويت و آرامش که در کشورهاي اسلامي پررنگ است مي‌توانيم طرح خود را به جهانيان معرفي کنيم.ليلا سادات زعفرانچي که در سومين نشت انديشه‌هاي راهبردي با موضوع زن و خانواده به ارائه مقاله پرداخت در گفتگو با خبرنگار زنان فارس اظهار داشت: يکي از مسائلي که امروزه در نظام بين‌الملل اهميت دارد جريان بيداري اسلامي است.وي افزود: استفاده از ظرفيت زنان در کشورهاي اسلامي فرصت مناسبي براي تحقق بحث‌هاي عدالت محور در جوامع مختلف است.عضو پژوهشگاه علوم انساني با بيان اينکه زنان مسلمان در جريان بيداري اسلامي نقش بسيار مهمي دارند، گفت: اگر ايران بتواند از ظرفيت به وجود آمده به نحو احسن استفاده کند مي‌تواند به عنوان کشوري که داراي تجارب زياد در اين عرصه است چشم اميد افرادي باشد که به دنبال الگو‌گيري از ايران هستند.زعفرانچي ادامه داد: حضور زنان ايراني در مجامع بين‌المللي استانداردهايي دارد که مي‌توانيم از اين طريق تأثيرگذاري ويژه و جريان‌سازي بين‌المللي داشته باشيم.وي عنوان کرد:‌ توصيه‌‌هايي که از سوي مجامع بين‌الملل صورت گرفته است ساختارها و چارچوب‌هاي خاصي دارد که در قالب آن به نتيجه لازم در حوزه زنان نرسيده‌ايم.عضو پژوهشگاه علوم انساني اظهار داشت:‌ بسياري از اسنادي که به دنبال ارتقاي وضعيت زنان بودند موفقيت چنداني نداشته‌اند در حالي که اسلام ارتقاي ‌منزلت زن را به‌صورت فردي، خانوادگي و اجتماعي مدنظر قرار دارد.

نقش زنان در بيداري اسلامي

هرچند در بسياري از کشورهاي عربي زنان از آزادي‌هاي سياسي بسياري برخوردار نيستند و حتي به برخي از حقوق اوليه مانند رانندگي و يا حق راي دسترسي ندارند اما بايد بي اغراق گفت که زنان در تحولات بيداري اسلامي نقش حائز اهميتي دارند . نگاهي به تصاويري که از تظاهرات‌هاي مردمي در کشورهاي عربي پخش مي‌شود به خوبي اين نکته را تصديق مي کند که زنان در تحولات اخير نقش بي‌بديلي دارند و همپاي مردان براي دستيابي به حقوق اساسي خود در مبارزات سياسي حضور پيدا مي کنند.

زنان در تحولات بيداري اسلامي همچون پيروزي انقلاب اسلامي نقش دارند. ميليون ها زن ايراني در انقلاب سال 1357 با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند. زنان ايراني در تمامي مراحل پيروزي انقلاب اسلامي به روشني بيان کردند که زن مسلمان ايراني در تمام عرصه هاي اجتماعي، سياسي و... حضور دارد و اعتقادات ديني او مانع از شرکت در فعاليت هاي اجتماعي نخواهد شد و ثابت کرد که در عين حفظ ديانت و پاکدامني مي تواند تاريخ ساز باشد. نقش بسيار مهم و تاثيرگذار زنان ايراني در پيروزي انقلاب اسلامي غيرقابل انکار و ستودني بود .اين نقش را نه تنها در مورد مبارزه‌هاي آنان، بلکه در تربيت و تشويق نيروهاي مبارز و انقلابي نيز مي توان جست. به طوري که امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي فرمودند: " امروز زن هاي شير دل ، طفل خود را آغوش کشيده و به ميدان مسلسل و تانک دژخيمان رژيم مي روند، در کدام تاريخ چنين مردانگي و فداکاري از زنان ثبت شده است."

ادامه نوشته

چرا سن بله گفتن دختران بالا رفته است؟

شايد يكي از زيباترين لحظات مراسم ازدواج براي هر دختر و پسري و حاضران در مجلس، شنيدن اين جمله از زبان عروس خانم است`با اجازه بزرگترها و بزرگترهاي فاميل، بله ` اما سالهاست كه سن بله گفتن دخترها افزايش يافته است. مدتي است افزايش سن ازدواج دختران كه در 10 سال گذشته 19 تا 22 سال بود ، اكنون به 25 تا 35 سال رسيده و اين موضوع در بسياري از محافل مورد بحث قرار مي گيرد اما كمتر كسي پيدا مي شود كه به دلايل اين موضوع توجه كند.در برخي محافل افزايش تحصيلات دختران به عنوان مهمترين دليل عنوان مي شود، درحالي كه بسياري از دختران تحصيلكرده آن را دليل اصلي افزايش سن ازدواج خود نمي دانند بلكه به عواملي مانند ترس از نبود تعهد و مسئوليت پذيري، بيكاري، اعتياد، درخواست جهيزيه هاي سنگين و دخالت هاي والدين طرفين اشاره مي كنند.`الف –ك` دختري 28 ساله و پزشك در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: برخي بر اين باورند كه دخترها با افزايش ميزان تحصيلات سن ازدواجشان افزايش يافته است در حالي كه اين باور درست نيست.وي كه به تازگي از همسر پزشكش جدا شده است، مدعي شد: در سالهاي اخير ` اعتياد ` ،` بي توجهي براي پيدا كردن كار` و `خيانت به همسر `بويژه دربين آقايان بسيار شايع و عرف شده و اين عوامل يك نوع بدبيني را در بين دختران به‌وجود آورده است.بر اساس نتايج پيمايش كشوري، سازمان ملي جوانان، علت اصلي تاخير در ازدواج جوانان، مسائل فرهنگي و اجتماعي عنوان شده است و موضوع‌ اشتغال و تحصيلات در اولويت بعدي قرار گرفته است .یک كارشناس آسيب شناسي اجتماعي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي دراين باره معتقد است: شواهد نشان داده كه برخي از دختراني از نظر خانوادگي و اجتماعي حاضر به ازدواج با افرادي پايين تر از خود شده اند.


نگاهي به وضعيت زنان در غرب "از ادعاي آزادي تا واقعيت خشونت!"

بدون شک يکي از موضوعاتي که طي چند دهه اخير رسانه هاي غربي بر روي آن مانور متعددي داده اند جايگاه و وضعيت زنان است. اين روزها اين رسانه ها زنان غرب را زناني آزاد، موفق و همتراز با مردان و داراي حقوق اجتماعي يکسان مي دانند در حالي که برخي از آمار نشان مي دهد که برخلاف اين موارد زنان در بسياري از موارد تحت شديدترين خشونت ها و همچنين عدم دسترسي به حقوق خود مواجه هستند.

در ضمن اين نوع نگاه به زن موجب شده است تا جنسيت بر زنان غرب غلبه کند و آنان بيش از آنکه همچون مردان از آزادي برخوردار باشند اسير انگاره هايي شده اند که در آن به استثمار شهوت پرسي مردان درمي آيند.در ذيل به برخي از آمار در خصوص وضعيت زنان که هر ازگاهي از سوي برخي از رسانه ها ارائه مي شود، اشاره مي گردد. روزنامه "داگنس نايهتر" (Dagens Nyheter) در سال 2004 ميلادي گزارش تکان دهنده‌اي در خصوص خشونت عليه زنان در سوئد منتشر کرد.اين روزنامه نوشت که هر ساله به طور متوسط 16 زن در سوئد جانشان را به دليل خشونت همسر يا شريک زندگي خود از دست مي‌دهند.اين روزنامه در ادامه اذعان کرد که در سال 2003 ميلادي 25 هزار و 500 خشونت و ضرب و شتم عليه زنان گزارش شده است. اين در حالي است که بنا بر گفته منابع آگاه در بسياري از موارد زنان قرباني خشونت ترجيح مي‌دهند جهت ثبت شکايت خود اقدامي صورت نداده و به مراکز درماني يا قضائي مراجعه نکنند.انتشار اين گزارش به خوبي پرده از وضعيت حقوق زنان در سوئد برداشت، اکنون با گذشت حدود 8 سال از انتشار آن گزارش دردناک، شاهد انتشار گزارشي ديگر در خصوص خشونت عليه زنان در سوئد هستيم.گزارشي که نشان مي‌دهد خشونت عليه زنان در سوئد مقوله‌اي کاملا جدي و غيرقابل انکار است.البته‌تاکنون نهادهاي حقوق بشري و مدعيان دفاع از حقوق زنان در غرب از دولت سوئد در خصوص وضعيت حقوق زنان در اين کشور بازخواست نکرده‌اند. همچنين رسانه‌هاي سوئدي نيز آمار مرتب و سالانه‌اي درخصوص وضعيت زنان در اين کشور ارائه نمي‌کنند اما انتشار گزارش‌هايي مانند آنچه راديوي سراسري سوئد منتشر کرده است حاکي از اوضاع نابسامان موجود در خصوص حقوق زنان است. اين نکته را نيز بايد مدنظر قرار داد که سوئد کشوري کم جمعيت است و وجود 15 الي 20 زن مقتول بر اثر خشونت‌هاي خانوادگي (در هر سال) در آن يک فاجعه محسوب مي‌شود.اين در حالي است که سالانه هزاران زن ديگر نيز به دليل تحمل حدي از ضرب و جرح توسط همسر يا شريک زندگي خود ناچارند به مراکز درماني مراجعه کنند. در مراکز درماني نيز نگاه بدي نسبت به قربانيان خشونت و تجاوز وجود دارد و همين مسئله شرايط بحراني براي زنان قرباني را دو چندان مي‌سازد. همان گونه که در تحليل روزنامه Dagens Nyheter نيز اشاره شده بود، بسياري از زنان علي رغم تحمل خشونت از سوي همسران يا شرکاي زندگي خود حاضر به مراجعه به مراکز درماني يا قضائي يا ثبت شکايت خود نيستند.با اين وجود محافل حقوق بشري در سوئد در وهله اول و کميته حقوق بشر اتحاديه اروپا بايد پاسخگوي وضعيت اسفبار زنان در سوئد باشد. اما آيا تاکنون اساسا بازخواستي از دولت سوئد در اين خصوص شده است؟ فراموش نکنيم که آمار و ارقام موجود از سوي رسانه‌ها و منابع معتبر سوئدي اعلام شده است و دولت استکهلم نمي‌تواند آنها را يک ادعا بخواند.با اين حال نه تنها دولت سوئد، بلکه محافل حقوق بشري در اتحاديه اروپا نيز سعي دارند در خصوص زناني که هر ساله قرباني خشونت در سوئد مي‌شوند کوچکترين سخني به ميان نياورند. حتي در بسياري موارد رسانه‌هاي سوئدي نيز ترجيح مي‌دهند تصويري از زنان قرباني خشونت در صفحات اصلي خود منتشر نکنند تا ميان خود و نهادهاي رسمي کشورشان حساسيتي به وجود نياورند.

ماهواره شمشير دولبه تهاجم فرهنگي

امروزه با گسترش بي حد و حصر فناوري اطلاعات و ارتباطات که مظهر آن همان ماهواره ها مي باشند،تهاجم فرهنگي به مسئله اي جهاني تبديل گرديده و اين ابتلاي جهاني ،بسياري از کشورها را به چاره انديشي وا داشته است و حتي انديشمندان و روشنفکران کشورهاي غير اسلامي نيز نسبت به امحاء فرهنگ کشور خود در برابر فرهنگ ماهواره اي، دغدغه خاطر دارند و در مواجهه با اين پديده ساختارشکن، خود را مسئول مي دانند.

با وجود اينکه برنامه هاي ماهواره اي محتواي علمي و آموزنده نيز دارند، امروزه بيشتر جوانان ماهواره را براي استفاده از 
برنامه هاي علمي آن انتخاب نمي کنند و بيشتر تمايل به ديدن برنامه هايي دارند که آنها را در برنامه هاي داخل کشور نمي‌يابند و در واقع به خاطر برنامه هاي مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده مي‌کنند که زمينه انحراف و سقوط اخلاقي در اين برنامه‌ها براي قشر جوان بسيار زياد است.هر رسانه‌اي معايبي دارد و محاسني، معايب ماهواره در ترويج فرهنگ ابتذال و در تبليغات مسمومي است که توسط آن منتشر مي شود. با ابتذال، اخلاق را از بين مي برند و با تبليغات مسموم مي توانند انسان ها را مسخ و آنها را نسبت به ارزش ها و فرهنگ ديني و مليت و مذهب خودشان بيگانه کنند.

كارشناسان مي‌گويند مشاهده شبكه‌هاي ماهواره‌اي آثار نامطلوب فردي واجتماعي‌ بر روي شهروندان گذاشته است.چرا که اغلب برنامه‌هاي پخش شده در اين رسانه‌ها در تضاد با ارزش‌هاي اسلامي- ايراني وهنجار‌هاي عمومي جامعه و مروج فرهنگ و ارزش‌هاي سازندگان و گردانندگان اين شبکه هاست.همچنين آنها معتقدند‌اگر چه سبک زندگي تبليغ شده در اين برنامه‌ها مخاطبان عام را مدنظر دارد، اما هر برنامه به طور اختصاصي هم به پيام رساني و الگوسازي براي مخاطبان خاص خود مي‌پردازد.يکي از اين گروه‌ها که اهميت بسياري براي گردانندگان اين شبکه‌ها دارند، زنان جوان و دختران هستند که يکي از بيشترين مخاطبان اين شبکه‌هارا تشکيل مي‌دهند.

اين گروه از جهات مختلف مي‌توانند داراي اهميت باشند؛ چه از نظر اقتصادي - به‌دليل خريداري اجناس تبليغ شده در اين شبکه‌ها - و چه از نظر فرهنگي با ترويج مد‌هاي ارائه شده. همين امر هم باعث مي‌شود تا کار‌شناسان جامعه‌شناسي و روانشناسي اجتماعي نسبت به افزايش مخاطبان اين شبکه‌ها و بخصوص افزايش مخاطب در بين گروه زنان و دختران ابراز نگراني کنند. ايران به عنوان يکي از کانون هاي مورد تهاجم آنان مطرح مي باشد و بي گمان اين مسئله بايد مسئولان و روشنفکران جامعه ما را در انجام رسالت فرهنگي خود در پاسداري از آرمان‌ها و مقابله با تهاجمات فرهنگي، راسخ تر و استوار تر سازد.‏

ما همگام با دنياي جهاني با ورود تکنولوژي مواجه هستيم. امروز بحث ماهواره مطرح است و فردا بحث تکنولوژي هاي جديد ديگر، اگر غافل باشيم سال ها بعد به نتيجه مي رسيم و باز به فکر تصويب قانون مي‌افتيم يا محدود کردن و استفاده از اين شيوه‌ها لذا بهتر است نگرش خود را نسبت به اين رسانه ها عوض کنيم.

ما بايد اين فناوري را به سمت استفاده مثبت هدايت کنيم. چون ماهواره في نفسه بد نيست و استفاده صحيح و ناصحيح از آن بستگي به اشخاص جامعه دارد.در بسياري از موارد فرهنگي سيستم مصون سازي بهتر از سيستم جلوگيري است. بنابراين در وهله اول بايد مخاطبان را در مقابل آفات ماهواره مصون کرد.‏

هفدهم دي ماه، سالگشت فاجعه کشف حجاب

مبارزه با حجاب و عفاف دختران و زنان مسلمان در قرون اخير در صدر برنامه هاي استعمار گران غربي و دولت هاي دست نشانده آنها بوده است. معماران فرهنگ فساد و تباهي براي زير سلطه قرار دادن مسلمانان، ابتدا به مقابله با حجاب و عفاف زنان پرداختند و زمينه را براي اشاعه فساد و فحشا و بي بندوباري فراهم ساختند. سپس با استفاده از زر و زور و تزوير بر آنها تاختند و زمام تمام امور فرهنگي، اقتصادي، سياسي و نظامي کشورها را به دست گرفتند و همه منابع مادي و معنوي آنها را تاراج نمودند ودر ايران نيز رضاخان عامل دست نشانده آنان مامور مبارزه با حجاب و عفاف شد و در هفدهم دي ماه سال 1314 فرمان کشف حجاب را صادر کرد.‏ در اين نوشتار، که به نقل از ماهنامه زمزمه (کانون تربيت اسلامي) تقديم حضورتان مي شود، ابتدا به تاريخچه مبارزه با حجاب و عفاف اشاره مي شود و سپس پيشنهادهايي جهت تعميق و تعميم فرهنگ حجاب و عفاف خصوصاً در حوزه آموزش و پرورش ارائه مي شود؛تاريخچه مبارزه با حجاب و عفاف در ايران:
براي سلطه کامل بر کشورهاي اسلامي بويژه ايران، استعمارگران غربي مبارزه با حجاب و عفاف را در اولويت تمامي برنامه هاي خود قرار دادند. در اين تهاجم معماران تباهي اهداف متعددي را دنبال مي کردند که اهم آنها عبارتند از:‏ 1- اشاعه فساد و بي بند و باري 2- تخريب و فروپاشي خانه و خانواده 3- اسلام ستيزي 4- تشديد فرهنگ مصرف زدگي، تجمل پرستي و غربزدگي 5- تضعيف و تخريب آرامش رواني در مسلمانان و امنيت در جامعه اسلامي 6- ايجاد زمينه جهت تسلط‏ بر کشور و تاراج منابع مادي و اقتصادي و معنوي.‏


شايان ذکر است که اين سياست و شيوه در بسياري از اسناد و مدارک آنها به وضوح اعلان گرديده است. مثلاً در کتاب " سال پنجم انقلاب الجزاير " فرانتس فانون اين ترفند مستکبران غربي را برملا مي سازد. او در فصل اول کتاب خود ابتدا به تشريح نوع لباس و پوشاک و ارتباط دقيق و عميق آن با فرهنگ ملت ها مي پردازد. سپس سياست‌هاي دولت هاي استعمارگر غربي را عليه حجاب و عفاف توضيح مي دهد و در بخشي از همين فصل مي نويسد؛ "ضرب المثلي است که مي گويد زن‌ها را در دست بگيريم، همه چيز به دنبال آن مي‌آيد." آن‌گاه شيوه هاي غربيان در مقابله با حجاب و عفاف را مورد بررسي قرار داده و مي گويد " هر چادري که دور انداخته مي شود، افق جديدي را که تا آن هنگام به روي استعمارگر ممنوع بود در برابر او 
مي گشايد." در اسناد وزارت امور خارجه انگليس هم، به کرّات بر، همين سياست تاکيد گرديده است. از جمله در کتاب "دست هاي ناپيدا" دولت مستکبر بريتانيا به جاسوسان و عمّال خود در کشورهاي اسلامي دستور مي دهد: " بايد زنان را تشويق کنيم که عبا (چادر) از سر بيفکنند... آن‌گاه که عبا و چادر از سر افکندند، جوانان را تشويق کنيم که به سوي آنان بروند تا فساد در ميانشان افکنند... در ابتدا بايد زنان غير مسلمان عبا (چادر) از سر بردارند تا زنان مسلمان نيز سر در پي آنان کنند."  در ادامه اين سند دستوراتي در مورد تخريب دين اسلام صادر مي شود. سپس طراحان آن يکي از اهداف پليد خود را برملا مي سازند و توصيه مي کنند: "بايد پيام بي بندوباري را در جان هاي مسلمانان دميد؛ هرکس هرکاري بخواهد مي تواند بکند؛ نه امر به معروف واجب است و نه نهي از منکر؛ نه آموزش احکام؛ بايد به آنها گفت "عيسي به دين خود، موسي به دين خود" و کسي را در گور ديگري نمي گذارند." بر اساس همين دستورالعمل ها عمّال استعمار در ايران به تبليغ بي حجابي و فرهنگ برهنگي پرداختند. مزدوران مزبور قبل از نهضت مشروطيت با انتشار روزنامه، مجلات و کتب متعدد، تبليغات وسيعي را عليه چادر و فرهنگ حجاب و عفاف آغاز نمودند. اين تهاجم ويرانگر و بنيان افکن در دوران سلطنت پهلوي ها به اوج خود رسيد.

ادامه نوشته

زنان و بيداري اسلامي در کشورهاي خاورميانه

مدت مديدي است که مردم برخي کشورهاي خاورميانه با اقدامات اعتراضي خود، درپي تغييرات اساسي در نظام اجتماعي، اقتصادي و سياسي کشورهاي خود هستند. مردان و زناني که اميدي جز خداوند و سلاحي جز پايداري ندارند. در اين ميان، علي رغم تبليغات دولت هاي غربي مبني بر عدم مشارکت زنان مسلمان در امور کشور خود، حضور آنان همدوش مردان دراين حرکت هاي اعتراضي نشان از حضور مؤثر و بيداري اسلامي زنان مسلمان منطقه دارد.

از منظر اسلام، زنان مي توانند علاوه بر ايفاي نقش پرارزش همسري و مادري در خانواده، در تمامي امور جامعه خويش نيز نقش آفرين باشند. در اين ديدگاه، يکي از تکاليف زنان، همچون مردان، اصلاح جامعه است. در آيات قرآن خداوند به زنان و مردان به طور يکسان به کسب فضايل و ترک گناه توصيه کرده است و زنان را در اصلاح جامعه خويش از انحرافات، مؤثر 
مي داند. مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در اين باره مي فرمايد: «درعرصه فعاليت هاي اجتماعي، سياسي، علمي و فعاليت هاي گوناگون، زن مسلمان مانند مرد مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضاي زمان است و آن وظيفه اي را که بردوش خود حس مي کند انجام دهد. مسئوليت حضور در جامعه و فهميدن و علاج دردهاي عمومي جامعه، هم مخصوص مرد و هم مخصوص زن است.» از نگاه ايشان زنان نمي توانند از زير بار مسئوليت اصلاح جامعه شانه خالي کنند.

رسول گرامي اسلام (ص) در راستاي احياي جايگاه برجسته زن مسلمان، با آنان جلسات علمي تشکيل مي داد و از زنان نيز در امور اجتماعي و سياسي کسب نظر مي کرد. علاوه بر اين در صدر اسلام، زنان در جنگ هاي طاقت فرسا نيز حضورداشتند و به ارائه خدمات و مداواي مجروحين مي پرداختند. يکي از افتخارات بانوان مسلمان اين است که اولين شهيدي که در راه اسلام، جان خويش را در زير شکنجه مشرکان نثار کرد، «سميه» مادر عمار ياسر از زنان مجاهد بود.

ادامه نوشته

امام خميني (ره) و مشاركت سياسي زنان

امام خميني (ره) همواره زنان را به حضور در اجتماع و مشاركت سياسي دعوت مي‌كردند. ايشان اجازه ورود واقعي و جدي زنان را به صحنه‌ مبارزه صادر كردند و آنان را از عزلت خانه به ميدان سياست و انقلاب كشاندند و از اين طريق بخش مهمي از جامعه‌ اسلامي را در ارتباط با انقلاب فعال نمودند. بدين ترتيب صحنه انقلاب، شاهد حضور فعال و مبارزه زنان مسلمان بود كه در كنار مردان، سرنوشت جامعه‌ خود را رقم زنند.

امام خميني با نگرشي متفاوت نسبت به زنان، نه تنها از آنها حمايت حقوقي و اخلاقي نمودند، بلكه بر مشاركت سياسي آنها نيز مهر تأييد زدند و با تأكيدات مكرر بر اين مشاركت، عملاً زمينه را براي حضور بانوان در فعاليت‌ هاي سياسي فراهم ساختند.

ايشان زن را همانند مرد، موجودي مستقل مي‌دانستند و با توجه به استعدادها و رسالتي كه بر عهده دارد، او را مورد احترام قرار داده، مي‌فرمايند: «اسلام زن‌ها را در مقابل مردها قرار داده، نسبت به 

آنها تساوي دارند.» همچنين «مرد و زن هر دويشان در اسلام اختيارات دارند، اگر اختلافي هست براي دو هست و آن مربوط به طبيعت آنان است.»

ايشان در مورد آزادي زنان چنين مي‌فرمايند: «اسلام با آزادي زنان نه تنها موافق است، بلكه خود پايه گذار آزادي زن، در تمام ابعاد وجودي زن است.» در واقع بانوان مسلمان با تعهد و پايبندي به اصول و مباني اسلامي و ديني مي‌توانند به آزادي در اجتماع دست يابند.

امام (ره) همواره ديدگاهي محترمانه و مقدس به زنان داشتند: «زن انسان است، آن هم يك انسان بزرگ.» اين ديدگاهي است كه در مكاتب و رويكردهاي ديگر، كمتر ديده مي‌شود. در واقع هدف امام‌(ره) 
اين بود كه تمامي انسان‌ها اعم از زن و مرد به جايگاه واقعي خود در جامعه دست يابد. «و ما مي‌خواهيم زن به مقام والاي انسانيت برسد.»

بر پايه اين نگاه به زن است كه امام (ره) بر نقش سياسي زنان تأكيد مي‌كنند و مي‌گويند: «زن بايد در مقررات اساسي مملكت دخالت كند...» چرا كه حضور زنان به عنوان نيمي از جامعه در فعاليت ‌هاي سياسي مي تواند نقش مهمي در رشد جامعه داشته باشد. به همين دليل امام، زنان را «رهبران نهضت» ياد مي‌كنند: «شما رهبران نهضت هستيد، بانوان رهبر نهضت ما هستند. ما دنباله‌ آنها هستيم. من شما را به رهبري قبول دارم..»

ادامه نوشته

تشبيه زنان به شئ اتهام رسانه هاي انگليس!‏

اخبار منتشر شده نشان مي‌دهد که رسانه‌هاي انگليسي به تبعيض جنسيتي در اين کشور متهم شده‌اند.‏به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري "يونايتد پرس"، يک ائتلاف گروه زنان در انگليس با انتشار بيانيه‌اي، نشريه "سان" متعلق به رابرت مرداک را به دليل انتشار عکس‌ها و مطالب نامناسب در مورد زنان که زنان را به يک شيء و يک وسيله مادي تشبيه مي‌کند، به تبعيض جنسيتي متهم کرده است.‏بر اساس اين گزارش، اين ائتلاف مربوط به زنان اعلام کرده است که روزنامه‌ها و رسانه‌هاي انگليسي عامل ايجاد تبعيض جنسي در انگليس هستند و محيط بسيار خطرناکي را براي زنان ايجاد کرده اند.‏اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: اين ائتلاف که از گروه‌هاي مختلف حامي زنان شامل گروه "پايان دادن خشونت بر ضد زنان" گروه موسوم به "اکنون وقت برابري است" و دو گروه ديگر تشکيل شده است، اعلام کرده است که تحقيقات دولتي نشان مي‌دهد رسانه‌هاي انگليسي عملکرد خوبي در قبال زنان ندارند و بايد تاکيد خود را از مسائلي مانند هک کردن و شنود تلفن هاي افراد، به مسائل رخ داده پيرامون زنان و تصويري که از زنان در رسانه‌ها ايجاد شده است، معطوف کنند. ‏در بخش ديگري از اين گزارش که پايگاه خبري تلگراف به آن پرداخته است، آمده است: ائتلاف پايان دادن به خشونت بر ضد زنان براي نمونه بخش‌هايي از تحقيقات انجام شده توسط موسسه تحقيقاتي لوسون را آورده است که نشان مي‌دهد رسانه‌هاي انگليسي به طور کاملا گزينشي اخبار مربوط به اعمال خشونت بر ضد زنان را منتشر مي‌کنند و اين در حالي است که اخبار مربوط به زنان به طور نادرست و يا با هدف اشاعه تنفر از زنان منتشر مي‌شود. در حالي که زنان و دختران که قرباني خشونت هستند، خود مورد سرزنش قرار مي‌گيرند.‏اين پايگاه خبري در بخش ديگري از گزارش خود آورده است: اگرچه اين ائتلاف از صنعت رسانه‌اي انگليس به طور کلي انتقاد مي‌کند، اما انتقاد اصلي و شديد آن به نحوه عملکرد نشريه سان متعلق به رابرت مرداک است که با انتشار تصاوير نامناسب از زنان، زن را تا حد يک شيء مادي تنزل داده است.‏

با بررسي شكايت سميه السيد؛ پوشش روسري براي زنان در رسانه ملي مصر مجاز اعلام شد

يك دادگاه در مصر حكم به اجازه حضور زنان با پوشش اسلامي در برنامه‌هاي رسانه‌ ملي اين كشور داد.به گزارش(ايسنا)، اين دادگاه در شهر اسكندريه اعلام كرد كه داشتن حجاب براي زنان در رسانه ملي مصر هيچ منافاتي با شغل آنان ندارد و حتي موجب حفظ شان و منزلت زن نيز مي‌شود.همچنين اين دادگاه، وزير اطلاع رساني مصر را به دليل ندادن اجازه حضور يك گوينده زن محجبه در برنامه‌ زنده تلويزيوني به پرداخت جريمه‌ نقدي به مبلغ 20 هزار پوند مصر محكوم كرد.پيش‌تر در سال 2008 وزير اطلاع‌رساني مصر مانع از حضور يك گوينده خبر زن با پوشش نقاب در يك برنامه شده بود.اين مجري كه «سميه السيد» نام دارد به منظور لغو اين تصميم مبني بر ممنوعيت حضورش در تلويزيون از وزير اطلاع‌رساني به دادگاه شكايت كرده بود.

همچنين اين دادگاه اعلام كرده است كه داشتن حجاب براي زنان جزئي از حقوق اسلامي آنان است و پوشش، مانع كارشان نيست.به گزارش «الوطن» چاپ مصر، راي اين دادگاه سبب شده است ديگر زنان نيز براي حضور در محيط كار با پوشش حجاب اميدوار شوند. پيش از اين زنان كارمند خطوط هوايي نيز اجازه نداشتند با حجاب و با پوشش روسري پرواز كنند.همچنين در گذشته زنان براي به دست آوردن اين حق كه بتوانند با پوشش دلخواهشان در دفاتر كاري حضور پيدا كنند شكايت‌هايي را مطرح كرده بودند كه به نتيجه نرسيده بود.

هرزه گردي، معضل امروز جامعه

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مراکزي که به بررسي آسيب شناسي فضاي مجازي پرداخته اند اين فضا بخصوص در بخش فارسي مملو از مطالب مستهجن است که با کمترين زحمتي در اختيار کاربران قرار مي گيرد و اگر امکانات دسترسي کاربر بيشتر باشد بر حجم مطالب نيز افزوده مي شود.طراحي يک فضاي پر از مطالب مستهجن اعم از فيلم و عکس و داستان و غيره يک کار برنامه ريزي شده و هدفمند از سوي دشمنان است که به اذعان خود آنان براي فروپاشي اجتماعي و اضمحلال بنياد خانواده طراحي شده است.وب گردي براي بازديد از سايت هاي داراي مطالب غير اخلاقي پس از مدتي به يک نوع اعتياد تبديل مي شود که ترک آن بسيار مشکل است و به مرور زمان به يک بيماري رواني تبديل مي شود که اين بيماري در همه سنين قابل مشاهده است و مختص به دوره سني خاصي نيست.امروز جامعه ما به شدت با اين معضل روبه روست و هر چه زودتر بايد براي دفع اين شر بزرگ و يا به حداقل رساندن تبعات ويرانگر آن اقدامي صورت پذيرد.
اسفند سال 1387 وقتي "مركز بررسي‌ جرايم سازمان يافته سپاه" آماري از دستگيري گردانندگان سايت‌هاي مستهجن فارسي زبان و مسدود كردن پايگاه‌هاي‎شان داد، شايد افراد درجه يك خانواده متهمان باور نكردند كه فرزندشان، همسرشان، پدرشان، خواهر و يا برادرشان، به جرم توليد آثار ضداخلاقي؛ آثاري كه تمام باورها، ارزش‌ها و كانون خانواده‌هاي ايراني را در طرحي كاملا سازماندهي شده، هدف قرار داده بود، دستگير شده‌اند.اخبار، آمار و اطلاعات زيادي درباره اين شبكه، بازتاب داده شده و كساني كه پيگير اخبار اين گروه بوده‌اند در جريان هستند كه يكي از فعاليت‌هاي مهم اين شبكه، گسترش داستان‌هاي پورنو و تشويق به نگارش و انتشار اين نوع از پورنوگرافي در سايت‌هاي فارسي زبان است.در تحليل محتواي 341 داستان منتشر شده از سايت‌هاي هرزه‌نگاري مورد بررسي، 150 داستان توسط راوي زن و 236 داستان توسط راوي مرد نقل شده است.‏
راه‌اندازي سايت‌هاي متعدد و به روز مبتذل در يك برنامه‌ هماهنگ‌شده در دستور كار تيم‌هاي تبليغاتي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران و برنامه بلند مدت انحراف فكري و اخلاقي جوانان است كه با بودجه‌هاي سنگيني حمايت و هدايت مي‌شوند.شايد بار ها اين مطلب را شنيده ايد كه گفته اند"تكنولوژِي خوب است به شرطي كه از آن درست استفاده شود" اما اين اصل در بيشتر موارد رعايت نمي شود.پديده گردش در اينترنت به نوعي سرگرمي تبديل شده كه بايد و نبايدهاي آن بعضا ناديده گرفته مي شود به‌طوري‌كه حتي فيلترينگ سايت ها نمي تواند مانعي براي اين نوع تفريح شخصي باشد.آنچه در ايران از آن با عنوان سايت هاي غير اخلاقي ياد مي شود مجموعه اي از وب ها، سايت ها و وبلاگ هايي است كه به عرضه خدماتي خارج از عرف مي پردازند به طوري‌كه مطابق آخرين آمارهاي ارائه شده، سايت هاي دوست يابي پرطرفدارترين سايت ها نزد جوانان ايراني محسوب مي شود.انگيزه رواني يك نياز قوي در مراجعه به سايت هاي مبتذل است.تحقيقات نشان داده كه مردم از همه قشري، تحصيلكرده و كم سواد سركشي به سايت هاي مبتذل را حداقل يك بار تجربه كرده اند.البته پاي بندهاي مذهبي تاثير قابل ملاحظه اي در خودداري از مراجعه به اين‌گونه سايت ها داشته و مي تواند يك عامل بازدارنده در ورود مداوم به سايت هاي مسئله دار باشد.
هرزه‌گردي در اينترنت را گرچه نمي توان پديده اي منحصر به ايران دانست اما بايد نسبت به افزايش نگران كننده گرايش به آن حساس بود. زنگ خطر زماني به صدا در مي آيد كه با افزايش ميزان سن هرزه‌گرد ها مواجه مي شويم و نتايج تلخ آن را در زندگي اجتماعي افراد ملاحظه مي كنيم.نبايد فراموش كرد كه راه‌اندازي سايت‌هاي متعدد و به روز مبتذل در يك برنامه‌ هماهنگ‌شده در دستور كار تيم‌هاي تبليغاتي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران و برنامه بلند مدت انحراف فكري و اخلاقي جوانان است كه با بودجه‌هاي سنگيني حمايت و هدايت مي‌شوند.از جمله چالش هاي اساسي گسترش فناوري ارتباطات در جهان مخصوصاً کشورهاي در حال توسعه ، آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي است.  قرار گرفتن در معرض فرهنگ هاي گوناگون ، آزادي هاي زياد در يک دوره زماني نسبتاً کوتاه و امکان دسترسي به اطلاعات غيراخلاقي گوناگون از طريق اينترنت ، برخي از نمونه هاي اين خطرات مي باشند.در کشورهاي در حال توسعه از جمله کشور ما ، بنا بر شرايط فرهنگي و اجتماعي احتمال آسيب پذيري زيادي در اثر تعامل گسترده با ديگر فرهنگ ها وجود دارد . البته با توجه به پيشرفت هاي حاصل شده در مکانيسم هاي امنيتي و کنترلي در اينترنت ، قابليت هاي کنترلي در اين گونه موارد کم تر مؤثر واقع مي شوند.‏
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
+این مطلب در عمارنامه
+این مطلب در جام نیوز

نگاهي به حذف تدريجي خانواده از فرايند ازدواج

خانواده به دليل اهميت و جايگاه ويژه اش در حيات انسان ها از ديرباز مورد توجه انديشمندان بوده و با رويکرد هاي ديني، اخلاقي، فلسفي و حقوقي مورد مطالعه قرار گرفته است. از زمان پيدايش و گسترش علوم جديد نيز شاهد بررسي هاي تاريخي، مردم شناسي، روان شناختي و بويژه جامعه شناسي در موضوع خانواده هستيم. جامعه شناسان، کارکردهاي گسترده اي را براي نهاد خانواده بر مي شمرند ؛ تنظيم رفتار جنسي، توليد مثل، حمايت و مراقبت، جامعه پذيري، عاطفه و همراهي، تامين پايگاه اجتماعي براي افراد خانواده، کنترل اجتماعي شامل کنترل همسران و فرزندان، کارکردهاي اقتصادي و تداوم نابرابري هاي جنسي، از جمله اين كاركردها مي باشد. برخي از اين کارکردها از سوي دين اسلام نيز مورد تاييد قرار گرفته و در مواردي تکميل شده است.‏

از آنجا كه خانواده نهاد مقدسي در اسلام است و اساس شكل گيري آن نيز بر پايه ازدواج مي باشد لذا موضوع ازدواج از اهميت وي‍ژه اي برخوردار است.متاسفانه بر اثر نفوذ مدرنيته شكل گيري اين نهاد دست خوش تغيير و تحول شده است.ازدواج به روش سنتي كه خانواده در آن نقش محوري را ايفا مي كرد در بخشي از جامعه منسوخ شده و ما شاهد شكل گيري ازدواج هاي خودگزين هستيم كه در آن خانواده كمترين نقش را ايفا مي كنند.‏

حال با توجه به فضاي موجود اين سئوال پيش مي‌آيد که آيا نظام تربيتي خانواده هاي ما که در آن پدر و مادر انتخاب همسر را براي فرزندشان حق خود مي‌دانند، با اين نگرش در ميان جوانان ايجاد تضاد نمي‌کنند؟ و آيا اصلا جامعه ما با توجه به مسائل مذهبي وفرهنگي مان پذيراي ازدواج مدرن هست يا خير؟ و اصولا آمار و ارقام ازدواج هاي سنتي را موفق تر مي دانند و يا ازدواج هاي مدرن را؟

ادامه نوشته

مجلات خانوادگي، نشريه زرد يا نشريه موفق؟

تعداد زيادي از مجلاتي که اين روزها روي دکه هاي روزنامه فروشي مشاهده مي کنيم با موضوعات خانوادگي منتشر مي شوند. مجلاتي از قبيل خانواده سبز، خانواده و دسته ديگري از همين قبيل که کمي متفاوت ترند به نام راه زندگي، راه موفقيت، موفقيت و... البته آنچه قابل توجه و تاکيد است اينکه خانواده به عنوان يک رکن اساسي جامعه که نمود کوچکي از فرهنگ و خلقيات جامعه را در درون خود دارد قطعاً بايد رسانه اي مختص خود داشته باشد اما سئوالي که ممکن است ذهن مخاطب را درگير کند اين است که آيا اين مجلات خانوادگي درخور و شايسته خانواده ايراني هستند؟ طيف وسيعي از مجلات خانواده با عنوان نشريات عامه پسند شناخته شده اند. آيا اين نشريات جوابگوي نيازهاي خانواده اسلامي - ايراني است؟ بسياري از کارشناسان علوم ارتباطات بين نشريات عامه پسند و نشريات نخبه گرا تفکيک قائلند و براي هر کدام از آنها ويژگي هاي خاصي برمي شمرند. اين ويژگي ها صرفا معطوف به ويژگي هاي محتوايي و ظاهر نشريات و رسانه ها نمي ماند. در بسياري از مواقع اين ويژگي معطوف به مخاطبان اين دست از رسانه هاست. فراگير بودن مخاطبان رسانه يکي از ويژگي هاي رسانه عامه پسند است. اگر چه به نظر مي رسد اين فراگيري مخاطب به خاطر ويژگي هاي خود رسانه عامه پسند اتفاق مي افتد؛ از جمله اين ويژگي ها مي توان به پايين بودن هزينه، تنوع و ملموس بودن سوژه ها، زبان ساده و قابل فهم اين رسانه ها و مواردي از اين قبيل اشاره کرد. اما فريدون صديقي روزنامه نگاري که خودش در شکل گيري ده ها روزنامه و مجله دخيل بوده است در خصوص مجلات مربوط به خانواده معتقد است کثرت و فراگيري مخاطب اين نشريات، نشانه موفقيت اين رسانه هاست. او در اين خصوص مي گويد: «امروز رسانه با مخاطب تعريف مي شود و رسانه اي که در جذب مخاطب موفق است قابل سرزنش نيست. او در ادامه تاکيد مي کند: به عنوان کسي که سال ها در عرصه روزنامه نگاري کار کرده ام مي گويم کار کردن و تهيه و توليد مطلب براي نشريات عامه پسند بسيار دشوارتر از کار کردن براي يک نشريه خاص و به اصطلاح نخبه گراست. براي مثال براي درآوردن نشريه اي با موضوع خاص ادبيات، نمايش، موسيقي، سينما، مجسمه سازي و غيره مي توان انبوهي مقاله، تحليل، مصاحبه، گزارش و يادداشت هم به زبان مبدأ و هم به زبان مقصد - بسياري از مطالب خيلي خوب - را کنار هم چيد. خيلي کار سختي نيست.»

ادامه نوشته

نسرين افضل ستاره اي در آسمان ايران

هشت سال دفاع مقدس در ذهن هر ايراني يادآور رشادت‌هاي جوانان اين مرز و بوم است اما زناني هم بودند که برگ زريني را در تاريخ ايران رقم زدند و پابه‌پاي مردان در ميدان‌هاي مبارزه حضور يافته و تا پاي شهادت و اسارت پيش رفتند، شهيده "نسرين افضل" اين روزها به عنوان نماد عفاف و جهاد به جامعه ايران معرفي مي‌شود.

‏به گزارش فارس دوران هشت سال دفاع مقدس يادآور رشادت‌هاي بسيار مردم اين مرز و بوم است اما در کنار جواناني که جان خود را براي دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌هايشان فدا کردند زنان و دختراني بودند که پا به پاي مردان در ميدان‌هاي مبارزه حضور يافته و تا مرز شهادت و اسارت نيز پيش رفتند به گونه‌اي که تاريخ گواهي بر رشادت‌هاي حدود 7 هزار زن شهيد دوران دفاع مقدس است.

‏‏"نسرين افضل" يکي از شهداي زن دوران دفاع مقدس است که اين روزها به عنوان نماد عفاف و جهاد به دختران جوان معرفي شده است.

‏نسرين فرزند چهارم خانواده افضل در سال 1338 در شهر شيراز و در خانواده‌اي مذهبي چشم به جهان گشود؛ او در دوران تحصيل همواره يکي از شاگردان برتر بود و بارها در راهپيمايي و تظاهرات عليه رژيم شاه شرکت مي‌کرد.

‏دوران تحصيل در دبيرستان "شهدخت "که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به همت او و دوستانش به "سميه" تغيير نام داد پر فراز و نشيب‌ترين سال‌هاي زندگي او بود چرا که او و دوستانش با تشکيل گروه انقلابي دانش آموزي، پخش اعلاميه و تکثير نوارهاي امام خميني (ره) و تهيه نشريه در کنار ساير مردم براي سرنگوني رژيم شاه تلاش مي‌کردند.

‏پايان دوران دبيرستان "نسرين" همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي بود؛ او بعد از گذراندن دوران دبيرستان به عضويت و حضور مستمر در کميته امداد امام خميني(ره)، سپاه پاسداران و جهاد سازندگي پرداخت تا از اين طريق بتواند به محرومان و روستاييان کمک کند.

‏در اواخر تابستان سال 60 بود که "احمد" برادر کوچک "نسرين" به شهادت رسيد و اين موضوع او را براي رفتن به منطقه مرزي مهاباد مصمم کرد و از طريق فراخوان جهاد سازندگي شيراز به شهر مهاباد سفر کرد و مسئوليت تبليغات و انتشارات سپاه را عهده‌دار شد.

‏‏"نسرين" در مهاباد براي کمک به مردم محروم تلاش‌هاي بسياري مي‌کرد و با برگزاري کلاس‌هاي نهضت سوادآموزي سعي در آموزش افراد بي سواد منطقه داشت.

‏او در سال 1361 با "حاج مطلبي" از نيروهاي پاسدار منطقه ازدواج کرد اما همچنان در فعاليت‌هاي اجتماعي حضور داشت.

‏چهارم دي ماه سال 61 "نسرين" خود را براي شرکت در مراسم دعاي کميل آماده مي‌کرد و با وجود آنکه در تب بسيار مي‌سوخت از همسرش خواست تا او را براي شرکت در مراسم دعاي کميل همراهي کند اما پس از پايان مراسم و در هنگام بازگشت به خانه ماشين پيکان "نسرين و حاج مطلبي" در دام گروهک‌‌هاي ترورستي منطقه افتاد و اين‌گونه بود که بر اثر تيراندازي به ماشين آنها "نسرين" به شهادت رسيد.

‏پيکر مطهر اين شهيده 5 روز بعد به عنوان "نخستين شهيد زن شهر شيراز" از شاهچراغ بر روي دوش زنان شيرازي تشييع شد.

قسمتي از وصيت‌نامه شهيده نسرين افضل

شهادت بالاترين درجه‌اي است که انسان مي‌تواند به آن برسد و با خونش به بازماندگان راهش، پيام دهد که: "اي نفس قدسي و دل آرام، امروز به حضور پروردگارت باز آي که تو خشنود و او راضي از توست، باز آي و در صف بندگان خاص من در آي و در بهشت من داخل شو." ‏

بار خدايا! ما را ياري کن تا با اسلام راستين، آشنايي پيدا کنيم و در عمل به تعاليم آن کوشا باشيم. ‏

اما همسرم؛ بدان که من؛ نسرين، کسي که تو را دوست دارم؛ شهادت را هم بسيار دوست مي‌دارم چون خداي خود را در آن زمان پيدا مي‌کنم. از تو مي‌خواهم که اگر مي‌خواهي فردي خداجو و درس دهنده باشي، از امروز و از اين ساعت، سعي کن تماس خود را با خداي خويش، بيشتر کني و معلمي جدي باشي. ‏

آيت الله جوادي آملي: نگاه حرام، ورود به حريم حرمت زن است

حضرت آيت الله جوادي آملي ديروز در درس تفسير خود در مسجد اعظم قم به تفسير آيات 60 و 61 سوره مبارکه نور پرداخت و بيان داشت: بخش وسيعي از آيات حجاب و عفاف در اين سوره مبارکه قرار دارد.وي با اشاره به آيه 60 اين سوره که مي‌فرمايد زنان سالخورده که ديگر اميدي به ازدواج ندارند مي توانند لباس خود را کم کنند (هر چند رعايت حجاب برايشان بهتر است)، ابراز داشت: مراد از «أن يضعن ثيابهن» مطابق فتواي علماي شيعه، برخي از مو يا صورت يا ذراع است.اين استاد تفسير حوزه علميه ادامه داد: اين استثناي از وجوب ستر و حجاب براي زنان سالخورده است و مجوز نگاه نامحرم نيست، جواز نگاه به اين موارد از سوي نامحرم نياز به دليل خاص دارد.حضرت آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به حرمت نگاه به نامحرم اشاره کرد و گفت: نگاه حرام، ورود به حريم حرمت زن است و نگاه نامحرم به او بي حرمتي به اوست از اين رو مي‌بينيم که در مورد زنان کافر اين احترام وجود ندارد و در صورت بي ريبه بودن نگاه، معصيتي صورت نگرفته است.وي با بيان اين نکته که خداوند در آيه 61 به جواز خوردن غذا در خانه اقوام نزديک اذن مي‌دهد، اظهار داشت: ميهماني و صله رحم موجب عاطفه و انسجام در جامعه است و از برخوردها و دعواها جلوگيري مي‌کند. در غرب اين آرزو را با خود به گور مي برند که از غذاي يکديگر ميل کنند بلکه اگر کسي به خانه فاميلش برود بايد غذاي خود را با خود ببرد و اين گونه نيست که مثلا کسي يک هفته در خانه اقوام خود ميهمان بشود.اين استاد عالي حوزه علميه قم با اشاره به حديث «تزاوروا فان فى زيارتکم احياء لقلوبکم و ذکرا لاحاديثنا، و احاديثنا تعطف بعضکم على بعض؛... به ديدار يکديگر برويد که ديدار شما با همديگر موجب زنده شدن دلهايتان و ذکر احاديث ما مي شود، و احاديث ما شما را با يکديگر مهربان مي سازد»، گفت: اين که مي گويند سنگ روي سنگ بند نمي شود براي اين است که بايد بين آن ملات ريخته شود و همين طور عاطفه و مهرباني هم در جامعه باعث انسجام و اتحاد مي شود.حضرت آيت الله جوادي آملي گفت: خداوند در اين آيه شريفه مي فرمايد «بر خودتان سلام کنيد»، همان طور که در نماز هم بر خود سلام مي کنيد و مي گوييد «السلام علينا». چرا که انسان با اين نماز و معراج، خليفه خدا شده است و از طرف خدا به خود سلام مي‌کند.وي افزود: اين که اميرمؤمنان عليه السلام در نهج البلاغه مي فرمايد «المسکين رسول الله» به اين معنا است که فقير از سوي خدا پيامي براي تو دارد تا مشکل او را حل کني و در اين صورت اعطاکننده هم پيام آور خدا مي‌شود و از طرف او به مشکلات مسکين رسيدگي مي کند.اين استاد تفسير حوزه علميه ادامه داد: کساني که فهرست موضوعي نهج‌البلاغه را تدوين کرده‌اند، به اشتباه اين حديث را جزو صفات نبي گرامي اسلام(ص) آورده‌اند در حالي که مراد از رسول در اين جا به معناي عام آن است.