فرياد دادخواهي زنان قرباني تجاوز در ارتش آمريکا

هشت نظامي زن که به‌دست نيروهاي آمريکايي و در پايگاههاي اين کشور مورد تجاوز، اذيت و آزار جنسي و بدرفتاري قرار گرفته اند، اقامه دعوي کردند. به گزارش جام نيوز به نقل از سايت صد خبر، «هشت نظامي زن که به‌دست نيروهاي آمريکايي و در پايگاههاي اين کشور مورد تجاوز، اذيت و آزار جنسي و بدرفتاري قرار گرفته اند، اقامه دعوي کردند.»بر پايه اين گزارش به نقل از بوستون گلوب، اين شکايت نامه در دادگاه محلي آمريکا در واشنگتن ارائه شد و مقامات عالي آمريکا از جمله پانتا، گيتس و رامسفلد را به فرار از رسيدگي به اين موضوع متهم مي کند.

اين هشت زن در نيروي دريايي آمريکا خدمت مي کردند. هفت تن از آنها در اتاقي در پايگاه هوايي- دريايي فلوريدا مورد تجاوز قرار گرفته اند و هشتمين نفر زماني که در عراق مشغول خدمت بود مورد بدرفتاري قرار گرفت.اين زنان اکنون با افسردگي، نگراني و بيماري هاي رواني دست و پنجه نرم مي کنند. يکي از آنها حتي قصد داشته پس از آنکه توسط يک نظامي ارشد مورد تجاوز قرار گرفته خودکشي کند.يک فعال ضد جنگ آمريکايي مي گويد: «آزار واذيت زنان در ارتش آمريکا نهادينه شده است.»ريچارد بکر «‏Becker‏» گفت: نظاميان زن در ارتش آمريکا با سختي هاي خاص خودشان مواجه هستند. آنها در ارتش هدف آزار و اذيتهاي جنسي قرار مي گيرند. البته اين مشکل فقط براي زنان حاضر در ارتش آمريکا نيست بلکه زنان در جامعه آمريکا نيز با چنين مشکلاتي مواجه هستند. فرهنگ آزار و اذيت زنان در ارتش آمريکا نهادينه شده است و مقامات مافوق نظامي که اين کار را انجام مي دهند با مصونيت مي توانند هرکاري که مي خواهند بکنند بدون آنکه عواقبي متوجه آنها باشد. زنان نظامي حاضر در ارتش آمريکا شبها به شدت مي ترسند زيرا از اين بيم دارند که به آنها تعرض جنسي شود.اين مسئله در ارتش آمريکا کاملا شناخته شده است. فرماندهان بلندپايه ارتش آمريکا سبب ايجاد شرايطي در ميان نظاميان شده اند که زمينه را براي چنين اقدامات خشونت آميز و غيراخلاقي برضد زنان نظامي مهيا مي کند.

چالش ها در فرهنگ جنسي کشور

به طور کلي آنچه را ه پيرامون مسائل جنسي کشور وجود دارد اعم از باورها، اعتقادات و نگرش ها را با نام فرهنگ جنسي ياد مي کنند.به عبارت دقيق تر اين فرهنگ و خرده فرهنگ هاي درون آن است که به رفتار هاي افراد در اين زمينه ها جهت دهي مي کند. اما به نظر مي رسد که همچون ساير حوزه ها اين بخش نيز با نوعي تناقض هاي بنيادين روبه رو شده است. در حالي که فرهنگ سنتي ما بايسته ها و توصيه هاي خاص خود را در خصوص مسائل جنسي و نحوه ارضاي آن دارد نگاه هاي مدرن به زندگي نيز در قالب جنگ نرم بر بخشي از جامعه علي الخصوص طيف هايي از جوانان حکمفرما شده است.هرچند شايد برخي از اين افراد حتي از دلايل تغيير نگرش هاي خود نيز خبر نداشته باشند!
با اين حال بايد دانست ايران به دليل جوان بودن بخش عمده اي از جمعيت خود در سال هاي اخير در مسائل جنسي  با چالش مواجه شده است.مع الاسف در سالهاي اخير و با افزوده شدن به جمعيت جوان و در حال انتظار براي ازدواج خطر انحرافات اخلاقي و جنسي نيز افزوده شده است.بسياري از صاحب نظران معتقدند   آنچه كه امروز در جامعه ايراني  در خصوص فرهنگ جنسي مطرح است نتيجه خرده فرهنگ هاي سنتي ، ايراني و غربي است كه ماهيتي مشوش به اوضاع فرهنگ جنسي در كشور داده است.جوانان ما امروز از يك طرف فرهنگ نابسامان جنسي غرب را در پيش رو دارند ، ازيك طرف با نگاه هاي باستاني ايرانيان به مقوله ازدواج روبه روهستند و از سوي ديگر در بطن يك جامعه ديني زندگي مي كنند كه اقتضائات خاص به خود را دارد. 
از ديگر سو چالش ديگري مسائل جنسي را تحت تاثير قرار داده و آن کاهش سن بلوغ است.برخي كارشناسان يكي از اصلي ترين دلايل رواج آسيب هاي اجتماعي همچون انحرافات جنسي ، بدپوششي و... تاخير در سن ازدواج جوانان آن هم در مقطعي است كه سن بلوغ در ايران كاهش يافته است .در واقع امروزه اطلاعات کودکان در زمينه مسائل جنسي و سن بلوغ به صورت لگاريتمي افزايش يافته است و اين اطلاعات به نوعي حس جنسي را در کودکان افزايش مي دهد. در حال حاضر اطلاعاتي که در اختيار کودکان در زمينه مسائل جنسي مي رسد نسبت به گذشته افزايش يافته است لذا ميزان ذخيره مغزي در زمينه مسائل بلوغ زياد شده و اين اطلاعات وقتي انبوه مي شوند حس هاي کاذبي را در کودکي که به سن بلوغ نرسيده اند، برمي انگيزد.

ادامه نوشته

مديركل پيشگيري سازمان بهزيستي هشدارداد: رواج عشق‌هاي مثلثي درجامعه تحت‌تاثيرشبكه‌هاي ماهواره‌اي

مديركل پيشگيري ودرمان اعتياد سازمان بهزيستي كشوربا هشدارنسبت به شيوع انواعي ازاشكال نوظهورخانواده دركشور، گفت: حدود 7 ـ 8 شكل جديد ازخانواده دركشورقابل تشخيص است كه ازاين ميان مي‌توان به خانواده‌هاي «مجازي» و«هم‌بودي» اشاره كرد. فريد براتي سده درگفتگوبا ايسنا، با اشاره به شيوع آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد درجامعه، افزود: طبق آمارارائه شده، درمراجعات اخيربه مراكزمشاوره، اغلب يك «سه ضلعي عشقي» مشاهده مي‌شود. اين سه ضلعي براثرسوء مصرف رسانه‌اي ايجاد شده وجزئي ازآسيب‌هاي نوپديد به شمارمي‌رود كه به وضوح درجامعه ديده مي‌شود.وي درادامه با بيان اينكه عشق مثلثي به مد اجتماعي ناصحيحي درجامعه تبديل شده است، گفت: اين مد تحت تاثيرشبكه‌هاي ماهواره‌اي، رسانه‌هاي اينترنتي، فيلم‌ها وغيره درجامعه رواج يافته است. به طوري كه فرد داراي همسربا افراد ديگري نيزدرارتباط است.وي درتعريف خانواده مجازي نيز گفت: خانواده مجازي يا ديجيتالي به خانواده‌اي اطلاق مي‌شود كه درآن زن وشوهرازيكديگرجدا هستند وتنها ازطريق ارتباطات ديجيتالي؛ موبايل واينترنت با هم درارتباط هستند.اين آسيب شناس اجتماعي درادامه با اشاره به خانواده‌هاي هم‌بودي نيزاظهاركرد: دراين خانواده‌ها دختروپسربدون عقد شرعي وقانوني وتنها به واسطه زندگي كردن با هم عنوان «خانواده» را يدك مي‌كشند، درحالي كه تنها سطحي ازتعهدات دربين آنها وجود دارد.وي درادامه با بيان اينكه وجود اين نوع خانواده دركشوردرسالهاي اخيربه مراكزمشاوره گزارش شده، گفت: اين پديده دركشورما بسياركم وتنها دركلانشهرها ديده مي‌شود.


با پيروزي انقلاب، حجاب احيا شد

مردم غيور ايران سي و سه سال پيش با رهبري امام خميني (ره) دست به انقلاب شكوهمندي زدند كه حاصل آن احياي ارزش‌هاي بي‌شماري بود كه در رژيم گذشته يا به طور كلي فراموش شده بود يا مي‌رفت تا به دست فراموشي سپرده شود.

حجاب، اين ارزنده‌ترين زينت زن كه چون حفاظي نفوذناپذير همواره گوهر وجودي و ارزشي زن را در مقابل خطرات و آسيب‌هاي جدي و احتمالي بسياري حفظ مي‌كند پس ازآنكه به دستور رضاخان، چادرها به زور از سر زن‌ها و مادران ما در كوچه و خيابان برداشته شد و كلاه‌گيس‌ها و كلاه فرنگي‌هاي رنگارنگ غربي مد شد كه جز شكستن حرمت زن و اهانت به جايگاه و منزلت او حاصل ديگري نداشت، از جمله ارزش‌هايي بود كه با پيروزي انقلاب بار ديگر احيا شد و بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت.

اينكه ريشه و منشا حجاب از كجا سرچشمه مي‌گيرد و چرا همواره موضوع حجاب مورد تاكيد و دغدغه خاطر بزرگان ديني و مذهبي ما بوده است بحث مفصلي را مي‌طلبد كه در اينجا مجال بيان آن نيست اما محض يادآوري به گونه‌اي اجمالي به آن اشاره‌اي كوتاه خواهيم كرد؛همه مي‌دانيم كه نخستين مرتبه،‌ رب‌العالمين در قرآن كريم،‌ پيامبر اكرم (ص) را در مورد چگونگي و نحوه پوشش زنانش مورد خطاب قرار داده است و زنان پيغمبر هم مطابق با فرمان خدا و تحت تعاليم نبي اكرم (ص) آموختند كه چگونه خود را از ديد بيگانگان و نامحرمان بپوشانند. از آن پس فلسفه حجاب به منظور حفظ مقام و منزلت زن و صيانت او در مقابل آفت‌ها به وجود آمد. بخصوص اينكه نقش خطير و بزرگ مادري و تربيت فرزندان و نسل‌هاي آتي نيز به عهده او گذاشته شده بود و بقا و سلامت خانواده و جامعه بستگي به بقا و سلامت او داشت.

ادامه نوشته

خواهر حزب‌الّلهي‌ام !!

ممكن است شما فكر كنيد كه چرا اين سعادت (فيض شهادت) تنها نصيب برادران مي‌شود، لكن اي خواهرم، اين را بدان كه شما در سنگر حجاب و مسجد ومدرسه كوشا باش و فعاليّت شما از خون ما پُر ارج‌تر و كوبنده‌تر است.و نيز فيض آن از شهادت كمتر نيست. 

فرازی از وصیتنامه شهید محمد كشوري 

ورزشکاران محجبه، با حجاب مي‌ درخشند

تحقيقات اخير در دانشگاه شمال غربي قطر نشان مي دهد که زنان ورزشکار محجبه در خاورميانه با غلبه بر چالشهاي مختلف براي رسيدن به برتري در زمينهاي مختلف ورزشي تلاش مي کنند به رفع باورهاي نادرست درباره حجاب، فرهنگ و دين خود بپردازند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از منابع اينترنتي، تحقيقات دانشگاه شمال غربي قطر نشان مي دهد که زنان ورزشکار در خاورميانه با کنار گذاشتن چالشهاي مختلف وارد ميدان رقابتهاي ورزشي مي شوند ، اما از طرف ديگر با چالش حفظ حجاب خود در رقابتهاي ورزشي بين المللي نيز رو به رو هستند. اين تحقيق که با عنوان « زنان مسلمان ورزشکار و حجاب» انجام شده نتيجه همکاري يک ساله جئوف و دانشجويان وي در عرصه جامعه شناسي دانشگاه شمال غربي قطر است. اين تحقيق نشان مي دهد که ورزشکاران محجبه مسلمان براي رسيدن به برتري در ميدانهاي ورزشي تلاش مي کنند و از سوي ديگر با چالشهاي منحصر به فردي در عرصه حجاب رو به رو هستند، اما همتايان غربي آنها هيچ مشکلي در اين رابطه ندارند.اين تحقيق براساس مصاحبه با ورزشکاران مسلمان محجبه و مربيان آنها انجام شده و نشان داده است که ورزش همواره تجربه قدرت بخشي براي زنان جوان بوده است. جئوف هرکنس به عنوان محقق اصلي نشان داد که باورهاي نادرستي براي مردم مسلمان خاورميانه بويژه زنان وجود دارد، يکي از مزاياي انجام تحقيقات جامعه شناختي اين است که مي تواند به کاهش برخي از باورهاي نادرست و کليشه اي کمک کند و تصوير دقيق تري از شکل زندگي در خاورميانه ارائه کند.براساس اظهارات کارشناسان، زنان محجبه مسلمان که در رقابتهاي المپيک 2008 پکن شرکت کرده بودند درخشيدند و نشان دادند که حجاب به هيچ وجه مانعي براي درخشيدن آنها در رقابتهاي ورزشي نيست.

دوستي هاي خياباني، نتيجه بي توجهي عاطفي خانواده ها

با نگاهي به اماکن عمومي از مراکز خريد گرفته تا اماکن تفريحي و حتي آموزشي، نوعي رفتارهاي اجتماعي درقالب مراودات دوستانه در ميان دختران و پسران جوان ديده مي شود که در فرهنگ ايراني و اسلامي ما طرد شده و نهي شده است. رفتارهايي که در اين مراودات ديده مي شود بسيار نازل و غالباً خارج از شئون اجتماعي و اسلامي است. خنده با صداي بلند به قصد جلب توجه ساير اطرافيان، آرايش هاي زننده دختران، پوشش خارج از عرف دختران و پسران، گذران ساعاتي از روز در اماکن ناامن، پنهان نگه داشتن اين گونه ارتباطات از خانواده و... در ادبيات روانشناسي و جامعه شناسي به اين گونه دوستي ها، دوستي هاي خياباني گفته مي شود. دوستي هايي که بنا به گفته دختران و پسران جوان بابت آشنايي بيشترشان با جنس مخالف و پر کردن اوقات فراغت به نحوي شادمانه! صورت مي‌گيرد و بعضاً براي توجيه عملکرد خود، دم از شناخت براي ازدواج مي زنند. دوستي هايي که شروع آن ساده اما عواقب آن سخت جبران ناپذير است، بخصوص براي دختران که در اين گونه دوستي ها بيشترين ضرر را در قالب شکست عاطفي تا هتک حرمت هاي اخلاقي بايد متحمل شوند.
دوستي هاي خياباني براي دختران نوجوان و جوان، راه شادي است که آنها را به سرمنزل مقصود مي رساند! اما در واقع بيراهه‌اي است که ره به ناکجاآباد دارد و جز گرفتار شدن در فحشا چيز ديگري عايد آنها نمي کند.

ادامه نوشته

بيداري اسلامي و گسترش حجاب

متاسفانه در سالهاي گذشته در بسياري از کشورهاي عربي شاهد نفوذ فرهنگي غربي به صورت گسترده و هدفمند بوديم و بسياري از مظاهر اين فرهنگ به تدريج در بخشي از اين جوامع تثبيت شده است .

اما با آغاز موج بيداري اسلامي شاهد گسترش جدي علاقه مردم منطقه به مظاهر ديني از جمله حجاب اسلامي هستيم.به عنوان مثال انقلاب تونس با پايان دادن به عمر ديکتاتوري زين العابدين بن علي در اين کشور به ممنوعيت پوشش حجاب اسلامي نيز پايان داد، بعد از اين انقلاب بود که زنان محجبه تونسي موفق شدند در اين کشور با حجاب در انظار عمومي ظاهر شوند و تعدادي از آنها نيز از نقاب استفاده کردند.بن علي در سالهاي اخير با ممنوع کردن لباسي که نام لباس طايفه‌گرايي بر آن گذاشته بود، از پوشش اسلامي زنان در کشور جلوگيري مي‌کرد، اما بلافاصله بعد از انقلاب مسئولان شوراي انتقالي منشور 108 را که پوشش طايفه‌اي را منع مي‌کرد، لغو کردند و اين به معناي پايان ممنوعيت حجاب در اين کشور بود.

ادامه نوشته

25 درصد دختران فراري از خانواده‌هاي طلاق هستند

عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت معلم گفت: افزايش طلاق در جامعه موجب رشد جرايم و بزهکاري اجتماعي مي‌شود به گونه‌اي که 25 درصد از دختران فراري از ميان زوجين طلاق گرفته هستند.

به گزارش خبرنگار فارس، شهلا باقري در نشست تخصصي طلاق که در تالار تلاش مجموعه فرهنگي - هنري وزارت کار برگزار شد، اظهار داشت: در برخي از کلانشهرها نسبت طلاق به ازدواج 4 به يک است يعني از هر چهار ازدواج يک مورد آن به طلاق منجر مي‌‌شود. آمارها از روند رو به رشد طلاق در جامعه حکايت مي‌کنند. وي افزود: در سال 75 آمار 106 طلاق در روز، سال 80 تعداد 180 طلاق در روز و سال 85 تعداد 270 فقره در روز ثبت شده است که اين موضوع جاي نگراني دارد اما در سطح کلان کشور طلاق هنوز به يک مسئله اجتماعي تبديل نشده است ولي در شهرهاي توسعه يافته طلاق از يک آسيب اجتماعي گذشته تا به يک مسئله اجتماعي تبديل شده است.

باقري با بيان اينکه در طلاق صرفا دو فرد از يکديگر جدا نمي‌شوند گفت: طلاق آسيب‌هاي بسياري را براي زوجين، فرزندانشان و اجتماع به همراه دارد به گونه‌اي که موجب افزايش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود. طبق آمارها 25 درصد دختران فراري از خانواده‌هاي طلاق هستند. عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت معلم با اشاره به اينکه در 13 کشور عضو اتحاديه اروپا طلاق مهمترين عامل خودکشي افراد است عنوان کرد: طلاق در ايران نيز افزايش يافته است و اين موضوع نه تنها به خود افراد بلکه به جامعه نيز آسيب زده و هزينه‌هايي را به نهادهاي اجتماعي تحميل مي‌کند.

اهميت حجاب

"دين مبين اسلام به طور جدي در خصوص مسئله عفاف و حجاب تاکيدات ويژه اي دارد"

در اسلام خانواده به عنوان يک رکن اساسي به حساب مي‌آيد و سعي شده است تا افراد جامعه اعم از زن و مرد با بهره‌گيري از حجاب و پوشش مسائل جنسي را به داخل خانواده محدود کنند تا ضمن تقويت بنيان خانواده مانع از فساد و فحشا شوند.در واقع حجاب تنها يك دستورالعمل ديني و وظيفه شرعي براي زنان مسلمان نيست، بلكه از‎ ‎ضرورت هاي اجتماعي جوامع انساني است كه با وجود آن منافع و تاثيرات مثبت شگرفي در جامعه‏‎ ‎پديدار شده و عدم رعايت آن،آثار مخربي در فرهنگ عمومي جامعه و حتي‎ ‎اقتصاد و سياست بر جاي مي گذارد.‏

در قرآن كريم، آياتي چند به طور صريح، در مورد وجوب حجاب و حد و كيفيت آن نازل شده است. در سوره نور، طي آيه مفصّلي آمده است: «... و به مردان مومن بگو كه چشم‏هاي خود را فرو پوشند و نيز دامان خويش را، كه براي ايشان پاكيزه‏تر است.

همانا خداوند به آنچه انجام مي‏دهند، آگاه است و به بانوان با ايمان بگو چشم‏هاي خود را فرو پوشند و عورت‏هاي خود را از نگاه ديگران پوشيده نگاه دارند و زينت‏هاي خود را جز آن مقداري كه ظاهر است، ننمايند و زينت‏هاي خود را آشكار نسازند، مگر براي شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، زنان هم كيششان، كنيزانشان، مردان سفيهي كه تمايلي به زنان ندارند و يا كودكاني كه از امور جنسي بي‏اطلاع‏اند (غير مميز) و پاهاي خود را بر زمين نكوبند تا زينت‏هاي پنهانشان آشكار شود و همگي به‏سوي خداوند بازگرديد، اي مومنان! باشد كه رستگار شويد. »

ادامه نوشته

ماهواره با ما چه مي کند؟

در عرصه اجتماعي نکته جالبي هست که هميشه آنچه در علم به نوعي مشاهده مي شود در عرصه علوم اجتماعي نيز به نوعي ديگر جلوه مي کند. در يکي از برنامه هاي تحليلي ماهواره اي مسئله اي که طرح شده بود و از افراد در ارتباط با آن سئوال مي شد، اين بود که چرا در نيويورک مردم زياد خريد مي کنند؟ مردم پاسخ مي دادند: شايد به دليل آنکه اينجا تنوع اجناس زياد است. شايد به دليل آنکه جنس بيشتر و مارک هاي بيشتري براي خريد در اختيار است. تمام مواردي که مورد مصاحبه قرار گرفته بودند اشکال را در محيط مي ديدند و به دنبال ايجاد تغييري در محيط زندگي بودند، اما از نظر يک فرد مسلمان هم همين طور است؟ آيا اسلام هم به ما توصيه مي کند که در مکان بخصوصي زندگي کنيد تا....؟ اسلام مي گويد: قليل المؤونه باشيد. اسلام مي گويد: از اسراف بپرهيزيد. اسلام مي گويد: براي آنکه به حج واجب برويد بررسي کنيد، ببينيد چند خانه آن طرف تر از شما کسي گرسنه نباشد تا شما مستطيع به حساب آييد و حج به شما واجب شود!
برنامه هاي ماهواره را برخي مي گويند نبينيد، زيرا اين فيلم ها وقت زيادي از شما مي گيرد و به نوعي اعتياد در شما تبديل مي شود. اما ماهواره با ما چه مي کند؟ آيا ماهواره به ما مد غير اسلامي ارائه مي دهد و ما را از عامليت به دين مان بازمي دارد؟ آيا ماهواره ما را سرگرم مي کند و از زندگي بازمي دارد؟ ماهواره چه مي کند که مي ارزد کشورهايي که ما را تحريم مي کنند و سعي در جلوگيري از حضور ما در عرصه جهاني دارند، برنامه هايي به زبان ما توليد کنند و در اين بازه زماني گسترده ارائه دهند؟اين کشورها که مردم خود را با تلويزيون کابلي تغذيه مي کنند چرا در اين رابطه سر کيسه را کاملاً رها کرده اند؟ در فيلم هاي ماهواره مي بينيم که يک زن باردار در جستجوي همسر است! در فيلم هاي ماهواره مي بينيم يک زن که مادر دختر بزرگي است يا يک مرد که فرزندان به سروسامان رسيده دارد به دنبال مردي يا زني ديگر است، آن هم در شرايطي که هيچ يک از اين افراد مجرد نيستند! فيلم هاي ماهواره به ما ديکته مي کنند که خيانت مي تواند در هر سني و از هر کسي سربزند. 
ادامه نوشته